Utflyktsgruppen rapporterar
Hälsning från guidad visning av utställningen ”Massproductions –
Sculptures from the Factory” på Sven-Harrys konstmuseum den 8 mars 2023.
Vi var 14 medlemmar som lyckades ta oss till Sven-Harrys konstmuseum
denna dag då Stockholm drabbades rejält av snöoväder. Ett antal
medlemmar hörde av sig och meddelade förhinder på grund av vädret.
Vår guide Staffan Rhedin prersenterade utställningen och dess grundare:
den brittiske formgivaren Chris Martin och hans svenska kollega Magnus
Elebäck. Deras företag (2009) står för en förnyelse av vår tids möbel-
och produktformgivning. En fråga som kan ställas: var börjar konsten?
Utställningen kan sägas undersöka gränslandet mellan industri och konst.
Ett antal installationer fyller museet, med såväl glimtar från
tillverkningen som färdiga produkter. – Massproductions formger och
producerar allt själva; deras möbler kombinerar avancerad teknik och
hantverk.
Stolen ”Tio” tillverkas av tio millimeter bred ståltråd. En jättelik
rulle på ett podium väger ett halvt ton och räcker till 70 stolar.
Delar, utskurna och tillböjda av en datorstyrd robot, ligger bredvid.
Glasburar med lila lågor visar hur svetsningsarbetet sker – för hand!
Stolen ”Rose Chair” är gjord av fyra blomblad, skiktlimmade,
formpressade och hopsatta utan en enda skruv. En svärm trädelar svävar i
taket. Medan de olika tillverkningsmomenten från 3 D- prototyp till
färdig stol visas i rummet.
Också den lilla kroken ”Hercule” får sin historia berättad i en av
museets trappor.
Bordet ”Sander” har en fot av munblåst kristall och en cirkelformad
skiva i planglas. Limmet som håller delarna samman härdas med UV-ljus.
Att tillverka i glas är ett riskbeteende som kräver stor kunskap. Därför
görs bordet i Tjeckien, en av världens viktigaste glasregioner.
Belöningen, 4 PM Self Build: I samband med utställningen kan man under
handledd workshop bygga sin egen 4 PM Self Build. Man får naturligtvis
ta med den egenbyggda schläsongen hem efter workshopen – men man får
själv ordna med transporten.
Vår guide erbjuder oss- utöver Designutställningen- en visning av
Hemmet, en kopia av Ekholmsnäs gård på Lidingö /Sven-Harry Karlssons
tidigare bostad/ som är beläget på taket av museet. Här finns äldre verk
av Ernst Josephsson, August Strindberg, Helene Schjerfbeck och – med
särskilt fokus på – Carl Fredrik Hill. Inredningen är varmt ombonad och
stilmedveten. På golvet ligger Märta Måås-Fjetterström mattor och
bekväma sittmöbler av Åke Axelsson.
Visningen tar c:a 1 timme. Varmt tack till vår guide Staffan Rhedin för
en inspirerande och generös visning. Och tack till oss alla som lyckades
ta oss till Sven-Harrys museum och till er andra som velat komma men
inte kunnat komma iväg denna snörika dag.
Utflyktsgruppen
Kerstin (Möller)
Studiebesök i den Kungliga Väntsalen i Stockholms Centralstation
Torsdagen den 19 januari samlades de första 22 som ”kommit först till kvarn”
(En liten överbokning – tänkte att kanske någon fått förhinder I sista stund – men alla kom pigga och krya) Nu har vi en kölista på 32 medlemmar och vi har blivit lovade en visning till I höst eftersom renovering kommer att ske under våren.
Vid den välbekanta ringen på Stockholms Centralstation som var vår mötesplats och där mötte vi vår ciceron Kristina från Jernhusen som till vardags arbetar som kundansvarig på Jernhusen som ansvarar för verksamheten på Centralstationen och där ingår den Kungliga väntsalen.

Efter en rask promenad genom larmade hemliga dörrar fick vi sätta på oss plasttofflor och blev välkomnade in i de vackra rummen.
Kungliga väntsalen uppfördes 1904 och har en imponerande takhöjd som matchas av gedigna golv i öländsk kalksten och ek.Miljön utstrålar elegans, harmoni och värdighet. Väggarna pryds av målningar på de Kungliga slotten Ulriksdal, Drottningholm, Gripsholm och Gustav III paviljong i Hagaparken av konstnären Filip Månsson. I taken hänger kristallkronor från NK och möblerna är av Carl Malmstens design samt en stor vacker matta från Kasthall.


Kungen och Drottningen har var sin väntsal. Knappt ett ljud från den stora väntsalen tränger in.
En specialutgång leder direkt till tåget.
Den särskilda kungavagnen från 1931 användes senast 2011 när kronprinsessparet gjorde sitt första officiella besök i Ockelbo.
Kristina berättar om när Stockholms Centralstation uppfördes 1871 under visst ståhej då den ansågs vara ett överdimensionerat skrytbygge,

bara Kungliga slottet var större. Men någon kunglig väntsal fanns det inte, den tillkom först senare med en annan placering. Det var först 1904 som väntsalen fick sin nuvarande plats.

Idag händer det att man har noga utvalda, festliga arrangemang här men reglerna är hårda. Här får det inte serveras rött vin eller kaffe på grund av risken för fläckar berättar Kristina.
Vi tackade Kristina med en varm applåd och gav henne en vårbukett tulpaner.
Ett litet PS vi var några som efter besöket gick på en egen liten tur och tittade på Filip Månssons målningar i den stora väntsalen.
Eminent guide var Bengt Hörnsten med hjälp av mobilen.
Vid pennan och kameran
Ulla-Britt de Marchi
Utflyktsgruppen
***************************************************************************************
Guidad visning av utställningen GLASSTRESS på Millesgården den 23 november 2022
Vi var 22 medlemmar som deltog i visningen ”Glasstress. Venetianskt glas idag” med Cecilia
Gottfridsson som guide. Gemensamt för dessa sammanlagt över hundra glasföremål (formgivna av
ett trettiotal konstnärer) är att de tillverkats av skickliga hantverkare i Berengo Studio – en av
många glashyttor på ön Murano utanför Venedig.

De flesta konstnärerna som bjudits in, har inte tidigare arbetet med glas som utgångsmaterial. Mötena blir spännande och eggande! Konstnärerna har utmanat glaset och därigenom skapat samtida konst, långt ifrån alla tankar om glasets nyttoaspekter.
Konstnärerna arbetar alla med samma material och tar upp en mängd olika politiska frågor som
miljö och klimat, rasism och jämställdhet.



Karen La Monte är en av konstnärerna som studerat det gjutna glaset och visar kvinnokroppen i en svart drapering, gjord i tre delar. Magnifik.
Marie-Louise Ekmans ”Blandade verk 2002-2022” visar ett antal glasdetaljer utplacerade på podier:
blomstjälkar, hundhuvuden, svanstippar, ormlika pennstumpar. En del av dem är delvis bandagerade
med gasväv, som om de var rester av något större. Ett sorgesamt och gripande omhändertagande
som säkert hör samman med saknaden efter Gösta Ekman.
Ernst Billgren är representerad med ”Duck Cathedral” som är tillverkad i svart blankt glas, en
minikyrka där färgglada djur letar sig ut genom fönstergluggarna. Ett annat intressant glasobjekt är Erwin Wurms ”Mutter”. Mammaporträttet utgörs av en klassisk ”hot water bottle” försedd med stadiga kängor. Det är både humoristiskt och kärleksfullt. Kanske kan man associera till Angela Merkel, Tysklands tidigare förbundskansler.

Spännande är också Charles Averys ”Untitled (Ninth stand #1)”, en installation som består av en
bänk med plastlådor. I dessa slingrar sig ålar och nejonögon på en bädd av is; blanka, glittriga,
svartgrönskimrande och roströda smala glaskroppar på krossat glas. Kanske är de utsatta för en
vetenskaplig dissektion av något slag? Människans översitteri gentemot natur och djurliv. Såväl bin
som ålar är hotade.

Vi möter Ai Weiweis skrämmande vackra ”Black Chandelier” (2018) , en kristallkrona i svart glas
där prismor och andra dekorativa detaljer bytts ut mot kranier, benknotor och inälvor.

Carlos Garaicoa :”Fragile Garden”. Maria Magdalena Campos-Pons. Båda från Kuba. Hon berättar
om Kubas historia gm sin egen historia. Medaljonger i glas, fjärilar- hängande i luften.
Resultatet av konstnärernas experiment och nära samarbete med skickliga glasblåsare blir oväntade
och utmanande konstverk som fascinerar och väcker tankar. Glasstress italienska kurator uttryckte
det: Glassblowing is hot! Glasstress is cool!
Visningen tog ca 1 timme. Vi tackade vår guide för en härlig och oerhört inspirerande visning.
Utflyktsgruppen
Kerstin
Hälsningar från den jurybedömda AkvarellSalongen i Väsby konsthall den 1 november 2022
Ett 20-tal medlemmar kom till den visning som Anders Skarin, ordförande i Väsby Konsthalls Vänner, erbjudit oss. Årets akvarellsalong är den 23:e i ordningen men den första på konsthallens nya adress Hammarbyvägen 16 (Sigma Centrum). Det är 7:e året som akvarellsalongen äger rum på hösten, alltså är den numera en Höstsalong! Vi får se och uppleva en välhängd, kvalitativ, spännande utställning som lyser upp höstmörkret. TACK!
Vid pennan
Kerstin Möller, Utflyktsgruppen
Studiebesök i Solna Kyrka och vandring till Lindhagens kulle
Torsdagen den 13 oktober 2022
I strålande vackert höstväder samlades vi 24 medlemmar och välkomnades av vår ciceron fastighetschefen i Solna församling Göran Ridnert.
Solna kyrka (se bild) uppfördes i slutet på 1100-talet och är en av landets åtta bevarade rundkyrkor. På den tiden omsluten av vatten. Under de kommande tre århundradena fram till 1400-talets slut byggdes den om och fick nu i stort sett den utformning kyrkan har idag. Under medeltiden var Solna församling den största i Stockholmsområdet.1529-30 beslöt Gustav Vasa att Solna församling skulle ingå i Stockholms församling som ett annex.
Under medeltiden var kyrkan täckt av kalkmålningar, varav många av den kände målaren och konsthantverkaren Albertus Pictor. De flesta målningarna är tyvärr utplånade och de resterande svåra att se. Bäst bevarade är de i vapenhuset (se bild) De beskriver en ung mans dödskamp, en strid mellan Gud och djävulen om hans själ, ett motiv som gick under benämningen – Ars Moriendi (konsten att dö)
Inventarier från medeltid som påminner om den katolska tiden är två träskulpturer dels Solna kyrkas skyddshelgon S:t Martin till häst (se bild) den andra är jungfru Maria med Jesusbarnet. Rikskanslern och riksdrotsen Magnus Gabriel de la Gardie (1622-1686) kostade på kyrkan en renovering 1673-74 den fick då en tydlig barock prägel som präglar i hög grad stormaktstiden. Det som vittnar om detta är de huvudbaner och epitafier som finns i kyrkan som tillhört Abraham Momma adlad Reenstierna och dennes son Johan. Johan Bartold Hammerrich adlad Gyllencrona med flera.
På 1700-talet tillkom de fyra ljuskronor av Johan Fahlgren som hänger över mittgånge och dopfunten i trä av Johan Liung. 1723 slog blixten ner i kyrkan och tornet brann ner, inget skadades i kyrkan och tornet byggdes upp på nytt. På 1800-talet tillkom huvudbaneret som tillhört holländaren Johan Peter van Suchtelen, militär och adlad i Ryssland. 1810 kom han till Sverige som diplomat i rysk tjänst och stannade i Sverige resten av sitt liv. På 1900-talet gjordes två större renoveringar av kyrkan och då tillkom två glasmålningar av två kända kyrkoherdar i Solna Olaus Petri(1493-1552) och Johan Olof Wallin (1779-1839) se bild.
Solna kyrka har fyra kyrkklockor, den äldsta lillklockan är rysk gjuten 1567 ett krigsbyte (Troligen krigsbyte av Jacob de la Gardie – Som ”tog hem”ett antal kyrkklockor från Ryssland. Ryssar anklagade honom för stöld som han förnekade men likväl dök det upp många i närheten av hans gårdar. T ex Jacobsdal nu Ulriksdals slott. Det här är mina egna efterforskningar).
Vi tackade Göran med en vacker bukett i höstfärger och gjorde oss beredda för vandringen till Lindhagens kulle. Lindhagens kulle – Sveriges i särklass mest prestigefyllda gravplats fylld av de mest storslagna gravmonument, gravkammare och mausesoleer en ”mötesplats” för kungligheter, aristokrati, högborgeligheter och storheter inom affärsvärld, politik och ämbetsmannavärld.(se bild)
Närmast Solna kyrkväg finns gravstenen över Gunnar Sträng, Finansminister i rekordmånga 21 år. Vidare finner biografkungen Anders Sandrews grav och skådespelaren Gösta Bernhard och sångerskan Ulla Billqvist. En bit upp i backen ser man gravstenen över Carl Fredrik Liljewalchs, mest känd för sin konsthall. Lindhagens kulle har fått sitt namn efter Albert Lindhagen, justitieråd och ordförande för det råd som 1866 la fram ett förslag för reglering av Stockholms malmar och parker. I graven vilar även hans dotter Anna en drivande kraft för svensk koloniträdgårdsrörelse.
Ja det är många kända namn som möter oss så jag rekommenderar verkligen egen promenad.
Men ett par nedslag till en gånggrift (se bild) är Fornforskarens Oscar Montelius grav. Makarna Anna och Ferdinand Bobergs grav mitt emot Norra kapellet har en liten anspråkslös gjutjärnsplatta (se bild)
Vi tackade Göran en gång till med en varm applåd för en fantastisk visning av kyrkan och kullen fullsprängda av historik. Kan nämnas att avgiften vi betalat har gått till Solna församlings kollekt.
Vid pennan och kameran
Ulla-Britt de Marchi
Hälsning från guidad visning av konst- och arkitektur kring Stockholms universitet, den 14
september 2022.


Vi var 17 medlemmar som deltog i höstens första utflykt ute på campusområdet kring Frescati.
Området är vidsträckt och vi hade informerat om att det är en del lite längre sträckor att gå och även
en del trappor. Campusområdet är fyllt av konstverk som samspelar med arkitekturen i området. Här
möter vi bl.a. konstverk av Olle Baertling, Sivert Lindblom och arkitektur av Ralph Erskine och
David Helldén.


Sivert och Marianne Lindbloms projekt blev ”Terrakotta” (1986-91). Den skulpturala gestaltningen
består av tegel, gjutjärn, brons och granit. Bl.a. pelarrundel framför entrén till T-banestationen,
pelarrad mellan Allhuset och Ahreniuslaboratoriet, tre skulpturer med allegoriska motiv: 1. Eva, 2.
Adam, 3. Hercules (Lindbloms egen profil som han älskade att avbilda).

Utflyttningen av Stockholms högskola till Frescati hade tagit sin tid. Först 1970 var det dags för den
första inflyttningen i det Södra Huset. Arkitekten bakom detta hus var David Helldén. Glasfasaden
har en ljust blå-grön färgton som fått sin färg genom att man lackerat de härdade glasskivorna vita
på baksidan. Det är glasmassans egen ton som ger fasaden dess färg. Komplexet består av sex
höghus, benämnda med bokstäverna A-F. Mellan husen finns en låg, långsträckt
sammanbindningslänga som är kopplad till höghusen, vilka är tvärställda med gröna gårdar.
Olle Baertling var inblandad och i de allmänna utrymmena finns flera av hans verk, vissa gjorda
specifikt för byggnaden. Utanför Södra huset står skulpturen YZ, utförd av Olle Baertling (1970).
Carl Nyrén blev den arkitekt som fick planlägga de norra delarna som skulle bli ett
institutionsområde för naturvetenskap, bl.a. Ahreniuslaboratoriet.
Aula Magna, ett av Ralph Erskines främsta byggnader, stod färdigt 1997- med plats för 1200
personer. Välbehövligt som samlingsplats för både studenter och andra personer. Tegel och trä var
Erskines favoritmaterial. Aulan har hela sju våningsplan och ligger insprängd mellan Allhuset och
Juristernas hus (också ritat av Erskine) på centrala campus. Ett signum för Aula Magna är de fem,
väldiga solreflektorerna som återfinns på taket och syns på långt håll. – Inne i huset ser vi bl.a.
målningen ”Kö”i akryl, av Lennart Mörk. Vi ser också ”Blind date” av Kirsten Ortwed, som också
gjort Wallenbergsmonumentet vid Nybroplan. Ett annat verk är ”Afton i Arcachon” av Hilding
Linnqvist. Ett oerhört spännande hus.

Utanför Universitetsbiblioteket, i Södra Husets entrehall, finns bl.a tre träskulpturer av Torsten
Renqvist. Dessa är: ”Ett vridet spån”, ”Formlära” samt bronsskulpturen ”Lilla Kängurun”.
Träskulpturen ”Striden mellan änglar och fåglar” finns numera på plan 4.
Universitetsbiblioteket är ritat av Ralph Erskine.
Avslutningsvis vandrar vi vidare i campusområdet och ser bl.a. skulpturen ”Vildarna” av Linda
Shamma. Skulpturen är gjuten i aluminium (2019).
I anslutning till Biologiska Institutionen finns skulpturen ”Primavera: två fasadskulpturer av Bitte
Jonasson Åkerlund.

Vid Geovetenskapens hus ser vi skulpturen ”Du går inte ensam”. Gångaren, av Annika Svenbro.
Runt om på campusområdet ser vi äldre hus som fortfarande fyller olika funktioner bl.a. Villa
Bellona, enda kvarvarande av sju Professorsvillor, Bloms hus, Greens hus m.fl.
Vandringen tar 1 ½ timme. Mätta på information och med en hel del motion i bagaget tackar vi vår
guide Marie Andersson för denna gång.
Utflyktsgruppen
Kerstin
Creative Edition / Malmsten den 19 maj 2022
I vår serie med designtema besökte vi Stockholm Creative Edition/Malmstens på Sveavägen i Stockholm där utställningen New Contemporary visades med alumner från Malmstens , Beckmans, Konstfack samt elevers examensarbeten från Carl Malmstensskolan på Lidingö.
Vi var 23 medlemmar som mötte upp i det vackra vårvädret och vår ciceron var Chandra Ahlsell, inriktningsansvarig lärare på Möbeldesignprogrammet på Carl Malmstensskolan.
I den fantastiska utställningen ingick examensarbeten från Carl Malmstensskolans tre utbildningsprogram
Möbeldesign, Möbelsnickeri och Möbeltapetsering samt arbeten från tidigare studenter vid institutionerna.
Chandra visade oss runt och berättade om olika tekniker och material och alla var djupt imponerade av den skicklighet och kreativitet som utställningen visade upp.
Bilderna får tala för sig själva.
Vi tackade Chandra varmt med en applåd och Ulla-Britt överlämnade en blomma samt en bok om det Vardagsrum på Ulriksdals slott som Carl Malmsten skapade för dåvarande kronprinsparet Gustav (VI) Adolf och Louise för 100 år sedan.
Vid pennan och kameran
Ulla-Britt
Studiebesök på Nationalmuseum den 15 juni 2022
Vi samlades 25 damer från EKV (vi hade fått lov att utöka från 20 till 25 personer) i Skulpturhallen på Nationalmuseum.
Vår ciceron och tillika curator för utställningen vi skulle besöka ”Härligt att vara skulptör” Linda Hinners hälsade oss varmt välkomna. Vi fick sätta på oss ”hörapparater” vilket var helt fantastiskt och alla blev helt tysta. Vi är ju många som hör lite dåligt så det här var högsta vinsten.
Utställningen visar svenska kvinnliga skulptörer tiden 1880 till ca 1920 och visar många bortglömda kvinnliga skulptörer. Vi fick bekanta oss med dem alla, deras konstnärskap och det okvnnliga yrket i att vara skulptör på den tiden.
”Härligt att vara skulptör Hurra ”uttryckte sig Ida Matton I sin dagbok 10 augusti 1923 trots de vedermödor hon upplevde I sitt yrkesval.
I samband med ett nordiskt samarbetsprojekt mellan olika museer och forskare lyfter Nationalmuseum nu fram några av dessa skulptörer i ljuset igen. Utställningen bjuder både på igenkänning och återupptäckter av ett hundratal skulpturer från såväl som offentlig miljö som privata sfärer som Ida Matton, Ruth Milles, Alice Nordin, Agnes de Frumerie och Sigrid Fridman.
August Strindberg sa en gång: jag har sett många porträtt av mig själv och undrat – är det verkligen jag? Jag har sett en byst av mig själv och om vilket jag sagt – så skulle jag vilja se ut! Bystens skulptör var Agnes de Frumerie.
Bilderna får tala för sig själva och kunde du inte komma med på vårt studiebesök så är utställningen öppen till i september.
Vid pennan och kameran
Ulla-Britt
Utflyktsgruppen
Med hälsning från en guidad visning av Möbeldesignmuseet den 6 april 2022
Vi var 20 medlemmar som besökte Möbeldesignmuseet som har sina lokaler i Magasin 6 i
Frihamnen. Inledningsvis bjöds vi på kaffe/te med choklad. Lars Bülow var vår guide under dryga
2 timmar.
Möbeldesignmuseet grundades i februari 2018 av arkitekterna och formgivarna Kersti Sandin Bülow och Lars Bülow. Museet är baserat på paret Bülows privata samling av drygt 800 nordiska och internationella designmöbler från 1900-2020.
Lars Bülow och hans hustru Kersti Sandin Bülow har båda varit i branschen i 40 år bl.a. med egna designmöbelföretaget Materia. Lars Bülow bestämde sig 2015 att sluta som VD för Lammhults.
Han började bevaka auktioner med avsikt att samla på sig möbler till ett blivande museum.
Kersti, tidigare adjungerad professor i design vid HDK och Malmstens, hade länge velat arbeta på en doktorsavhandling och varvar nu arbetet på museet med arbetet med sin doktorsavhandling.
Grundarna av museet vill ge en designintresserad allmänhet en inblick i designhistoria men främst
vill de inspirera till möbelstudier.
Vi får en både informativ och spännande visning. Samlingen är helt privat finansierad. Möblerna är mestadels inropade på auktioner och representerar design från 1900-talets början till idag. Det är en unik skandinavisk möbelsamling med dryga 300 designers representerade. Manliga designers är överrepresenterade under hela 1900-talet. Det aktuella läget idag på design-utbildningarna är ca 75 manliga /47 kvinnliga studenter. Många kvinnliga designers går till inredningskontor mm.
Möblerna visas i kronologisk ordning, i hyllor i lokalen. Kollektionen speglar utvecklingen inom form, funktion, estetik, teknik, material och samhälle och består huvudsakligen av originaldesign
som är karakteristisk för sin samtid.
P.S. Sedan starten 2018 har Möbeldesignmuseum varje kväll kl 20.00 lagt ut en möbel från sina samlingar på Instagram @mobeldesignmuseum. I utställningen LIKES MATTER, som pågår från den 2 april till den 29 maj 2022, visas de möbler som är på topp 100 listan baserat på följarnas ”likes”!
Vid pennan Foto
Kerstin Möller Sonja Dahl
Vi var ett tjugotal medlemmar som samlades för att få träffa och bli guidade av konstnären själv Linnea Jörpeland.
Sedan 12 år bor och arbetar Linnea i sitt barndomshem i Sollentuna. Hon arbetar med skulptur i material som papperslera, gips, trä och brons. På senare tid har hon även tecknat en del.
”I mina arbeten vill jag beskriva det enkla och välkända i vardagen. Det som har berättats och setts vill jag gärna berätta på nytt, ur ett annat perspektiv och med ett annat tonfall. Egenskaper och likheter hos djur, människor och ting inspirerar mig”.
En mycket inspirerande och personlig visning samt de titlar hennes konst har t ex
Gren med Hund, Fågel i dimma, Smygrökaren, Husefrid med mera.
Vid pennan
Ulla-Britt
_______________________
Med hälsning från guidad visning av utställningen Talking to Åke
den 10 mars 2022 på Sven-Harrys konstmuseum
Vi var 30 medlemmar som fick ta del av ett urval av Åke Axelssons mest ikoniska möbler och inredningar tillsammans med verk som sällan visats förut. Några av stolarna har Åke tillverkat sista året! Åke har nyligen fyllt 90 år.
Vi blev guidade av Marie Andersson, välkänd från tidigare konstvandringar, under ca 60 minuter. Åke Axelsson är sedan decennier en av landets mest kända och erkända inredningsarkitekter och möbelskapare. Han är utbildad möbelsnickare och har sedan sent 1950-tal arbetat med offentliga miljöer i ett otal sammanhang. Massproduktion är inte främmande för Åke Axelsson men prototyperna tillverkar han själv i sin verkstad i Engarn. Åke har byggt och ritat omkring 200 modeller, ett 30-tal av dem finns i produktion på Gärdsnäs i Skåne, den möbelfabrik som han arbetat med i över 50 år. Bland klassikerna finns möbler som stolen Ararat och den materialsnåla serien Nomad.
Det viktiga är att begripa hans metod, att hela tiden återbruka användbara ideer, miljöer och sampla dem, omforma, skapa nytt av det gamla.
År 2000 behövde Vreta klosterkyrka i Linköpingss stift nya sittmöbler. Åke skapade en kyrkstol med raka, enkla ben som-kopplade i rad- påminner om kyrkbänkar. En variant av stolen har uppfällbara sitsar som ger plats när körmedlemmarna ska sjunga stående. Under sitsen finns plats för notblad.
Fredrikskyrkan i Karlskrona ritades av Nicodemus Tessin d.y., stod färdig 1744. Den ingår i Unescos världsarv. I samband med att kyrkan skulle förnyas, fick Åke Axelsson uppdraget att utveckla en stol för Fredrikskyrkan. Åke valde en ovanlig lösning till rygg och sits: pergament. Det är det innersta lagret av kohud, som skiktas och torkas till ett slitstarkt nästan plåtliknande material. Stolen var komplex att producera men stolarna stod på plats vid återinvigningen 2018.
I utställningen deltar också formgivare från en yngre generation: David Ericson, Emma Olbers, Folkform, Färg & Blanche och Halleroed. Det blir en formmässig dialog om samtid och framtid, möbelhantverk, småskalig tillverkning, inredningar och resurser.
Avslutningsvis kan nämnas att Åke Axelsson skapat inredningen på Sven-Harrys konstmuseum.
Vid pennan
Kerstin Möller
___________________________
Vandring på Drottningholmsmalmen
6 Oktober 2021
Regnet hade öst ner hela natten så det var med oro vi alla såg fram emot besöket på Drottningholmsmalmen. Men vädergudarna var med oss och mulet till en början men så småningom tittade solen också fram.
Vi blev 29 – (ett återbud pga stukad fot) som samlades vid Hertigarnas stall och välkomnades av vår ciceron Stina Odlinder-Haubo, som arbetat i många år inom Hovstaterna på Kungliga Husgerådskammaren som expert på inredningar och bor på Malmen i Kanslihuset på Långa raden.
Efter en introduktion om Malmens historia där Stina berättade att området började bebyggas redan på 1500-talet av munkar och på 1600-talet byggarbetare som arbetade med slottsbygget. Drottningholm har fått sitt namn av drottning Kristina Jagellonica, Johan III:s hustru, till vilken han lät uppföra ett slott som senare brann ned. Tidigare hette stället Torvesund. Drottning Hedvig Eleonora lät i slutet av 1600-talet uppföra det nuvarande slottet efter ritningar av arkitekt Tessin d.ä. Gustav III gav stadsprivilegier då han ville uppmuntra näringsidkare att slå sig ned på platsen. Här fanns hantverkare och andra som betjänade slottetoch ända in på 1900-talet fanns här cafe, lanthandel och värdshus. Kanslihuset som uppfördes 1787 för ståthållaren tillika hovstallmästaren Adolf Fredrik Munch och hans tjänstemän på Drottningholm.Bredvid Kanslihuset ligger Apotekshuset som uppfördes samma tid vars inredning man kan se i dag på Apoteket på Skansen. I huset bodde också hovmedicus, fältskär och barnmorska. Vi gick vidare till Stenvärdshuset som räknas till en av Malmens äldsta byggnader, källarvåningen kan härröra från 1500-talet. Vi fortsatte in på Gustav III:s väg och här ligger villor ritade av berömda 1900-tals arkitekter.
Peter Celsing (Villa Klockberga och Villa Friis) och Ralph Erskine (Villa Erskine) Promenaden fortsatte och vi stannade vid Silviahemmet och även vid de hus som Silviahemmet låtit bygga men står tyvärr i dag tommapga problem med bygglovet. Vi får hoppas att det löser sig och husen kommer att ritas om. Vi fortsatte en bit till och stannade vid Villa Berghem, tillhör den äldsta bebyggelse på Malmen, och som varit inspelningsplats för scener ur Emil i Lönneberga. Tommy och Annika lät regissören bo i ett hus på Kanton i slottsparken. Nästa sevärda hus var Villa Albion ritat av arkitekterna Bengt Lindros och Hans Borgström i mitten av 1950-talet. Där har bottbl a textilkonstnären Göta Trädgårdh. I området fanns på 1700-talet ett försökt att odla silke, man planterade mullbärsträd och anställde en
S k Silkesmaskfransos men projektet fick tyvärr läggas ner, klimatet var inte det allra bästa.
Därefter avslutades vandringen vid Villa Birka, en 1700-talsvilla som bevarat sitt ursprungliga skick. Vi beundrade det vackra lusthuset och trädgården och blev välkomnade in i huset av ägarinnan Fru Ursula
Som berättade om huset och välkomnadeoss att vandra runt och bjöd på förfriskningar i köket.
Vi tackade vår ciceron Stina och Ursula för en fantastisk eftermiddag.
Vid pennan
Ulla-Britt de Marchi
*********************************************************
Studiebesök hos Möbelarkitekten Åke Axelsson
22 September 2021
Vi var 16 medlemmar som besökte Åke Axelsson i Engarn, Resarö den 22 september 2021.
Åke är sedan decennier en av landets mest kända och erkända inredningsarkitekter och möbelskapare. Han är utbildad möbelsnickare och har sedan sent 1950-tal arbetat med offentliga miljöer i ett otal sammanhang: konsthallar, kyrkor, museer, Riksdagsbiblioteket, Carl XVI Gustafs jubileumsrum mm.
Massproduktion är inte främmande för Åke Axelsson men prototyperna tillverkar han själv i sin verkstad i Engarn. Det är ett långt hus som numera rymmer kontor och utställningsrum. I taket hänger hans egen möbelhistoria. Åke har byggt och ritat omkring 200 modeller, ett 30-tal av dem finns i produktion på Gärsnäs i Skåne, den möbelfabrik han arbetat med i över 50 år och där han sedan 2003 är delägare tillsammans med sin dotter Anna och hennes man.
Verkstaden är Åke Axelssons centrum. Här finns det han behöver: verktygen och maskinerna. I verkstaden/ snickeriet finns också hans anställde snickare Daniel Eriksson.
Åke Axelsson har mycket kontakt med Malmstensskolan.
Det viktiga är att begripa hans metod, att hela tiden återbruka användbara ideer, miljöer och sampla dem, omforma, skapa nytt av det gamla.
Stolen Craft togs fram till S:t Tomas kyrka i Vällingby centrum, i samband med kyrkans 50-årsjubileum 2010. Kyrkan ritades av Peter Celsing och invigdes 1960. Craft är byggd av massivböjd ask. Bakbenets grundform kommer från Light & Easy-stolen. Den nya stolen hade lutande rygg, generös bredd och dessutom stapelbar, ett måste idag.
År 2000 behövde Vreta klosterkyrka i Linköpings stift nya sittmöbler. Åke skapade en kyrkstol med raka, enkla ben som -kopplade i rad-påminner om kyrkbänkar. En variant av stolen har uppfällbara sitsar som ger mer plats när körmedlemmarna ska sjunga stående. Under sitsen finns plats för notblad.
Fredrikskyrkan i Karlskrona ingår i Unescos världsarv Örlogsstaden i Karlskrona. Den ritades av Nicodemus Tessin d.y. och stod, efter 20 års byggande, färdig 1744. År 2012 togs ett beslut att förnya kyrkans verksamhet radikalt. Kyrkans byggnad skulle öppnas, bli mindre formell. Åke Axelsson fick uppdraget att utveckla en stol för Fredrikskyrkan. Åke valde en ovanlig lösning till rygg och sits: pergament. Det är det innersta lagret på en kohud, som skiktas och torkas till ett slitstarkt nästan plåtliknande material. Stolen var komplex att producera. Den innehöll många olika moment och material men till slut blev det hela möjligt och stolarna stod på plats vid återinvigningen 2018.
Åke Axelsson vann en tävling om att inreda Carl XVI Gustafs jubileumsrum till hans 25-årsjubileum som regent 1998. Åke ville föra in samtid och lätthet. Hans grundidé var en sommar-äng. De stolar han ritade dit bygger på antik form, klädda i rosarött som en brytning mot rummets skira sommarkänsla.
Riksdagsbiblioteket fick Åke Axelsson i uppdrag att inreda när biblioteket fick en ny hemvist i en nedsliten och igenbyggd före detta banklokal från 1870-talet på Storkyrkobrinken 7 A i Gamla stan (1992-1996). Biblioteket beskrivs som ett av Åke Axelssons bravurnummer, oöverträffat i funktion och med en behagfull, koncentrerad atmosfär. Bokstegen i ek har använts i flera projekt. Biblioteket är öppet för allmänheten.
Det vore trevligt att göra ett studiebesök i såväl Riksdagsbiblioteket som Riksdagshuset men alla visningar är tills vidare inställda med anledning av coronaviruset. Vi följer utvecklingen.
Vid pennan
Kerstin M
************************************************************************
Besök på Bergianska Trädgården
Vi mottogs varmt av våra två guider som delade upp oss i två grupper.Son en extra bonus skulle vi också få besöka Viktoriahuset. Bergianska trädgården är en botanisk trädgård i Frescati på norra Djurgården.
Den ägs av Kungl. Vetenskapsakademien och Stockholms Universitet.Bergianska trädgården har sitt ursprung i en trädgård Bergielund som bröderna Bengt och Peter Jonas Berglund anlade mellan nuvarande Karlbergsvägen och Vasaparken på 1780talet. Efter brödernas död donerades egendomen till Vetenskapsakademien och Bergianska stiftelsen bildades. 1885 flyttade anläggningen till sin nuvarande plats.
Man sprängde för att få en del plana ytor och använde sten till nya spännande formationer. Den japanska trädgården anlades 1991 sedan dess har det tillkommit bl a fjäll och Ölands Allvar och en underbar Rhododendrondal samt den vackra italienska terrassen där en urgammal tall huserar och som Gustav III tyckte om att sitta vid.De byggnader förutom de gamla bostadshusen är Orangeriet idag café,Viktoriahuset för näckrosor t ex jättenäckrosen Victoria regia.Edvard Anderssons växthus från 1995 med medelhavsklimat.
Vi tackade varmt våra guider för en intressant vandring och vi var många som gick till Orangeriet för en smörgås och värmande kaffe.
Rekommenderar alla till flera besök i den vackra trädgården från tidig vår till sen höst det finns alltid något nytt att se.
STUDIEBESÖK PÅ LJUNGLÖFSKA SLOTTET MED TILLHÖRANDE PARK I BLACKEBERG I BROMMA – 20 FEBRUARI 2020
Vi var 24 personer som denna vackra februaridag besökte Ljunglöfska slottet, som ligger på en höjd med fri utsikt över Mälaren. Några av oss passade på att promenera lite längs stranden och i parken med fontäner och sällsynta träd innan det var dags för samling inne i villan. Vi serverades kaffe/te + smörgås och kakor. Vår ciceron Rolf Enman anslöt sig till oss lite senare och berättade om tobaksfabrikören Knut Ljunglöf (1833-1920) som var ägare till en av de största tobaksfabrikerna som tillverkade snus i slutet av 1800-talet. Han bodde på Sveavägen inne i Stockholm, i samma fastighet som fabriken låg. I likhet med andra förmögna personer sökte han sig ut på landet under sommarmånaderna. Han hade köpt stora områden i de västra förorterna.
Den Ljunglöfska villan uppfördes 1890-1893 efter ritningar av arkitekt Gustaf Lindgren. Villan är byggd i 4 våningar. Byggstilen är en blandning av s.k. ”kontinental spansk-portugisisk” stil med element av nybarockstil. Villans interiör erbjuder en exklusiv miljö för societetens umgänge runt förra sekelskiftet. Kung Oscar II ingick i Ljunglöfs umgänge.- Entrén leder till den första våningen som användes för representation med sällskapsrum, några salonger och den pampiga matsalen. I rummen finns infällda målningar av Vicke Andrén, som var dekorationsmålare. Vi ser välbevarade golvbeläggningar, eldstäder, takstuckatur. Väggarna i matsalen är klädda med gyllenlädertapeter. I ett av rummen finner vi en magnifik malmkrona, tillverkad av Gusums bruk. I övriga rummen finns vackra kristallkronor.
Till den andra våningen leder en vacker trappa med s.k. ”kyrkfönster”. Här låg familjens sovrum och sällskapsrum. Rolf Enman berättar om att prismor i kristallkronor ”klingar” till skillnad från gjutna kronor, som är producerade senare, där prismorna ”rasslar”. Högst uppe i huset var gästrum. Här finns maskineriet till klockan på husets fasad– maskineriet har renoverats- men själva klockan behöver också justeras.
Längst ner i källaren låg rum för tjänstefolk och kök. Maten som lagades där hissades upp till serveringsrummet på första våningen. Numera är det pub i källaren.
Slottet är idag ett fest-och konferenscenter. Verksamheten befinner sig just nu i en ekonomiskt mycket svår situation pga stora planerade hyreshöjningar som kan omöjliggöra fortsatt drift fr.o.m. hösten. Slottet med tillhörande mark och byggnader ägs av ett privat fastighetsbolag. Rolf Enman och hans bolag hyr lokalerna.
Åren 2013-2014 genomgick slottet en grundlig fasadrenovering.
P.S. Efter Knut Ljunglöfs död 1920 köpte svenska Frimurareorden 1926 marken och lät uppföra ett barnhem för 400 barn. Verksamheten upphörde 1940 och då såldes området till Stockholms landsting som använde byggnaderna till sjukhus.
Vid pennan
Kerstin Möller
SOLLENTUNA KOMMUNENS KONST – VISNING 23 JANUARI 2020