Kalender

BESÖK I RETTIGSKA HUSET,  VILLAGATAN 3 I VILLASTADEN PÅ ÖSTERMALM
onsdagen den 21 november (Vi fick tyvärr inte fotografera)

Vi var 25 personer som under sakkunnig ledning vandrade runt i denna eleganta våning från slutet av förra seklet. Huset ritades av bröderna Hjalmar och Axel Kumlien, vilka spelade en aktiv roll när Villastaden planerades och bebyggdes. Huset uppfördes 1878-79 och första ägaren var Anna Retzius, dotter till Aftonbladets grundare Lars Johan Hierta. År 1899 övergick det i familjen Rettigs ägo. Grunden till den Rettigska förmögenheten var tobaksindustrin och sjöfart. Herbert och senare också hans hustru Ing-Marie tänkte tidigt på en donation till gagn för vetenskapen. När Herbert Rettig avled 1962 donerades all kvarlåtenskap till Kungliga Vitterhetsakademin. Den 4 september 1973 hade Akademien sitt första sammanträde i eget hus. Den kungliga Vitterhetsakademin instiftades år 1753 av drottning Lovisa Ulrika.

Rettingska huset är en byggnadsminnesförklarad byggnad (Villagatan 3). Våningen ska enligt donationen bevaras i oförändrat skick och hållas tillgängligt för besökare. Våningen är elegant möblerad i sekelskiftesstil med många vackra kakelugnar. Rummen är möblerade i nyrokoko och nyrenässans (matsalen). Tavlor av bl.a. Marcus Larsson och Henrik Ankarcrona, urna i Älvdalsporfyr, golvur med en speldosa som bara finns i 2 ex.

Vitterhetsakademien äger 5 kulturfastigheter som alla välkomnar besökare. 1.Villagatan 3. 2. Skånelaholms slott i Uppland. 3. Stjernsunds slott i Närke. 4. Stensjö by nära Oskarshamn. 5. Borgs by på Öland.

Vid pennan Kerstin Möller
P.S: Vår guide rekommenderar, om vi vill veta mer om Villastaden att vi läser ”Villastan” av Fredric Bedoire

******************************************************************************

VISNING AV KONSTEN I STORKYRKAN, STOCKHOLM

20181018_130421_resized 20181018_133352_resized20181018_132616_resized

20181018_134731_resized 20181018_135636_resized

20181018_141745_resized 20181018_141844_resized

Torsdagen den 18 oktober i härligt höstväder var det dax för vår visning av konsten och historien om Storkyrkan. i Gamla stan. Vi möttes av vår eminente ciceron Domkyrkokaplan Ulf Lindgren som hälsade oss välkomna till Storkyrkan och berättade om vad kyrkan är idag med bl a en omfattande social verksamhet som värnar om mindre bemedlade som får ta del av kyrkans fonder.

storkyrkan eller Bykyrkan, som den kallades under medeltiden är Stockholms äldsta stadskyrka omnämnd redan 1279. Den är vigd år S:t Nicolaus, sjöfartens och handelns skyddshelgon. Under fyra sekler var den stadens enda församlingskyrka blev domkyrka 1942 och ingår sedan 1989 i Stockholms domkyrkoförsamling. Med Magnus Eriksson och drottning Blanka fick kyrkan i mitten av 1340-talet sitt första sidokapell – Vårfrukapellet med kalkmålningar som finns kvar ännu idag. Kyrkans mest omfattande ombyggnadsperiod inföll under Sten Sture d ä på 1468-96. Den största förändringen inträffade under Gustav Vasas tid som ville riva hela kyrkan av militära skäl, men fick nöja sig med att det femsidiga korutsprånget i öster.

 Nästa större förändring skedde 1736-42 då exteriören fick sin nuvarande barockprägel. Vid Stenhammars renovering på 1900-talet avlägsnades interiörens vita kalkputs och de ursprungliga tegelytorna kom till synes. Sedan flyttade vi runt i kyrkan och besåg Sankt Göran och Draken av lybeckaren

Bernt Notke som var en gåva från Sten Sture och hans maka Ingeborg Tott som tack för segern vid Brunkebergstorg över kung Kristian I. Vädersolstavlan speglar ett fenomen från 20 april 1535 kl sju till tio syntes över Stockholm ett optiskt fenomen med sju solar. Olaus Petri utpekas som beställare av tavlan och den sågs som ett varningstecken riktat mot Gustav Vasa. Silveraltaret från 1600-talet av E Erdmuller är av silver och ebenholtz och donerades av riksrådet och friherren Johan Adler Salvius som var Drottning Kristinas främste rådgivare och har sin grav i kyrkan. Kungsstolarna som används än i dag då kungaparet deltar i en gudstjänst är från 1660-talet av konstsnidaren Precht efter Nicodemus Tessins d ys ritningar. Predikstolen invigdes 1702 ett ståtligt barockarbete i Tessins anda. Det och mycket mera fick vi av Ulf i en mycket humoristisk anda som lockade till många goda skratt. Många sa att det var den bästa visning man varit med på – jag håller med.

 Som avslutning fick vi krångla oss ner i den gamla Likkällaren där bl a Bellman haft sin viloplats en tid. Spännande och att dessutom få gå på den gamla Brunkebergsåsens kullerstenar gjorde inte saken sämre. Vi tackade Ulf med en varm och stor applåd och lovade att återkomma snart.

 Vid pennan
Ulla-Britt de Marchi

******************************************************************************

Visning av Kungliga Musikhögskolan

Torsdag eftermiddag den 27 september i lite höstlikt väder möttes 26 förväntansfulla EKV:are i foajén till Kungliga Musikhögskolan. Fullbokat och 6 medlemmar på kölista som tyvärr inte kunder erbjudas plats.Vi togs emot av Elisabet Mellin, som berättade om den nya musikhögskolan som stod färdig sommaren 2016. Vi började vår vandring i biblioteket som är inrymt i det före detta stallet som fanns på den tid Swartlings ridskola låg här. Stallet och ridhuset är sedan 1933 byggnadsminnesmärkta och har därför bevarats. Pelare och del av taket är original. Målningar av tidigare rektorer hänger på väggarna.

IMG_3356IMG_3349IMG_1362IMG_1363

De nya lokalerna består totalt av ca 21 600 kvm. Den stora glasade huvudbyggnaden rymmer konsertsalar, övningsrum, lärosalar, studior, restaurang och administration. Foajén och ljusgårdarna kan möbleras efter olika evenemang. Teknisk utrustning och akustisk utformning håller hög klass. Luften i lokalerna ska hålla en viss fukthalt för att tillgodose instrumentens särskilda behov.  Det finns fyra konsertsalar av hög standard. Storlekarna varierar liksom utrustning och utformning, men alla är flexibla och möjliga att anpassa för olika typer av konserter och evenemang.

I. Kungasalen är 400 kvm, en scen för KMH:s symfoniorkester och större ensembler. Den kan rymma mellan 450 och 750 platser för publik. Salen fick sitt namn i samband med att Carl XVI Gustaf valde att skänka KMH den pengagåva som svenskt näringsliv samlat in till kungen på hans 70-årsdag. Väggarna är klädda med akustiska paneler i lövtunn träfanér. Den röda färgen ska symbolisera intensitet och salens utåtriktade verksamhet. Rött är även KMH:s signaturfärg. Den stora stolsläktaren kan skjutas in i väggen för att ge en stor plan golvyta. Gradänger kan höjas upp till en scen i mitten av rummet.

 IMG_3351 IMG_3350

II. Nathan Milsteinsalen är anpassad för akustisk musik. Salen har fasta gradänger, en fast scen i ena ändan och en orgel i den andra. Salen är på drygt 200 kvm. Väggarna är klädda i samma slags fanerade, akustiska paneler som de i Kungasalen. Deras böljande vågor har både estetisk och akustisk funktion, och inspirationen till inredningen kommer från Stockholms skärgård.

 IMG_3352 IMG_3353

III. Lilla salen är anpassad för elförstärkt musik. Golvet är helt plant och salen kan rymma drygt hundra personer. I taket hänger en klangkupol med ett trettiotal högtalare, som kan sprida en avancerad ljudbild. Väggarna är klädda med akustiska paneler som döljer mängder av teknisk utrustning. Den gröna färgen ska föra tankarna till en skog, ett växande ekosystem för musikaliska experiment. Kreativiteum-Svarta lådan är en experimentscen för både inspelningar, konserter och installationer för en mindre publik. Här fungerar elförstärkt och akustiskt lika bra.

IMG_1378 IMG_1380

IV. Körsalen. Östra fasaden. Den kan beskrivas som en glaskub och inrymmer bl.a. en 2 pipig orgel. Konstnären Ebba Matz har gjort en större konstnärlig utsmyckning i anslutning till salen, som beskriver ljudvågorna av tre speciella ord ”sch, tyst, lyssna”.

IMG_3354 IMG_3355

Vi fick konsertprogram för hösten 2018 och hälsades välkomna tillbaka.
Vid pennan Kerstin Möller

 **************************************************************

Konstvandring i Hammarby Sjöstad 29 augusti 2018

25 personer guidades runt under 1 ½ timme av Marie Andersson, konstvetare och konstguide. Hon berättade på ett initierat och trevligt sätt om hur området har utvecklats ända sedan 1990. Det var Jan Inghe-Hagström, planarkitekt i Stockholms kommun och idégivare, som hade stor betydelse för hur området har utvecklats.

Vid Lugnets Terrass intill hållplats Sickla Udde börjar vandringen. Där möter vi konstverketInstabil av Lars Englund, en grön helt obalanserad vinge som är placerad på en orange pelare. Vi möter Fält, en skulpturfontän vid Sjöstadsparterren, som Thomas Nordström har skapat. Den omfattar 16 grönt infärgade betongelement som bildar en 100 kvadratmeter stor ”relief”. I varje betongdel finns en svart kärna av svarvad, polerad granit. Ur dessa kärnor pumpas vatten.

Vattenspelet styrs av en dator. Vid Sickla Udde möter vi också Observatorium av Gunilla
Bandolin. Konstverket, som är byggt i kanadensisk ek, var tänkt att kunna brukas av människor. Den används till picknickar, lek, solbadande, föreställningar, bröllop, barndop mm. Vid Sjöstadsparterren hittar vi Vattentrappa, som är en vattenkonst. Konstnären Dag Birkeland fick i uppdrag att skapa en intressant vattenvandring från källan till utloppet och skapa en avslutning på Sickla kanal. Diagonalt ställda stenblock i röd porfyr bildar trånga passager som framkallar pendlande vattenrörelser. På kvällar och nätter belyses vattnet underifrån.

Vid Hammarby Alle´uppmärksammas vi på en husfasad, där det ovanför bottenvåningen, finns en bildserie som kallas för Livsfrisen och som går från födelsen till döden. Längs nästa fasad finns verket Uppvaktningen som sträcker sig över de fem översta våningarna. Konstnären är Lars Arrhenius.

Vi som fick möjlighet att besöka Hammarby Sjöstad tyckte nog överlag att det blev ett både spännande och intressant besök. Och vilken tur vi hade med vädret!
Utflyktsgruppen gm Kerstin Möller

IMG_3334 IMG_3335

IMG_1336 IMG_1335

IMG_1337 IMG_1338

 IMG_1340

 ******************************************************

Bogesunds Slott, 17 maj 2018

 20180517_145737_resized_1 20170909_121307_resized   20170909_111509_resized20170909_120220_resized20170909_113551_resized20170909_113923_resized   20170909_105115_resized 20170909_110433_resized 20170909_110630_resized20170909_111353_resized

Den 17 maj åkte en stor skara EKV:are i väg i gemensamma bilar från konsthallen till Bogesunds slott i vackert men lite svalare väder än väntat.

Vi kom fram till en fantastisk riddarborg som ligger vid Stockholms inlopp utanför Vaxholm. Slottet har stått obebott i över 100 år och det här bidragit till att det har skonats från ovarsamna installationer och moderniseringar. Det gör att vi kan se tydliga årsringar från tre sekler. Bogesund uppfördes av Per Brahe d y en av landets mäktigaste män på 1600 talet.

På 1860-talet får slottet sin nuvarande riddarborgsgestaltning med höga torn. Bogesunds slott tillhör svenska staten sedan 1946.

Spännande var att IKEA också var i Slottet och fotograferade så vi fick kliva över sladdar m m. Och vi fick inte fotografera i slottet, om ni undrar över mina bilder så är dom tagna vid ett annat besök. Vi blev lovade fri entré om vi kommer tillbaka i sommar för det var några rum vi inte kom in i pga IKEA. Bogesund har visningar lördag och söndag kl 14 i sommar.
Efter visningen av slottet fick vi besöka det fina slottskapellet som en extra bonus.

 20180517_135841_resized

Vi tackade varmt vår fantastiska guide med en varm applåd och överlämnade Edsviks konsthalls årsbok. Därefter promenerade vi till Caféet där vi bjöds på kaffe och jättegoda vaniljbullar.

 Vid pennan och kameran
Ulla-Britt de Marchi

 *****************************************************************************

 Studiebesök på Sveriges Radio – 25 april 2018

IMG_0845IMG_0856

Vi var 20 personer från Edsviks konstvänner, som försedda med besöksbrickor, guidades runt i Radiohuset av Fredrik  Ralstrand, trafikreporter och sändningsledare. Han berättade på ett intressant och trevligt sätt om företaget och kanalerna, om public service mm. Vi fick också besöka några olika studior. Det är 1700 anställda på Sveriges Radio, varav 900 personer finns i Stockholm. Vi fick veta att det nuvarande Radiohuset, ritat av arkitekterna Erik Ahnborg och Sune Lindström, invigdes 1962. Fasaden är K-märkt. Dessa arkitekter har också ritat Berwaldhallen. Värt att nämna är att Erik Ahnborg också har ritat Sollentunamässan och konsertscenen Dalhalla. Radiohuset är byggt på tidigare militärt område, nära Gärdet. Det finns bl.a. en gammal militärkyrkogård i närheten, Artilleri kyrkogården. – På vår rundvandring i Radiohuset stannade vi upp vid några konstutsmyckningar bl.a. den 100 kvadratmeter stora väggreliefen Pelarsal i ofärgad betong av Folke Truedsson och  Folkbildaren i trä  av Lenny Clarhäll. Vi gick förbi rullbandspelare mm som numera har antikstatus.


IMG_0838   IMG_0839
20180425_133508_resizedIMG_0842

Här ser vi en del av konsten på Sveriges Radio

IMG_0846   IMG_0853

Vi informeras om att SR är ett avgiftsfinansierat medieföretag som har till uppgift att ”bedriva radioverksamhet i allmänhetens tjänst, ska bedrivas självständigt i förhållande till såväl staten som olika ekonomiska, politiska och andra intressen”. SR producerar alla egna nyhetssändningar dels av Ekot dels av de lokala kanalernas nyhetsredaktion.

20180425_140622_resized20180425_135328_resized
20180425_134154_resized20180425_133632_resized

Det görs mätning av s.k. faktisk lyssning och gruppen äldre verkar f.n. lyssna mindre på P 1 och mer engagerade på Facebook. P2 är kanalen som rymmer musik, klassisk, jazz, andlig mm samt minoritetsspråken i Sverige. P 3 sägs ha ny musik, journalistik och humor. P 4 är Sveriges största mediekanal. Den är Sveriges beredskapskanal som  tillsammans med MSB ger krisinformation! Trafikinformation ligger annars högst på listan, följt av Radiosporten, Karlavagnen mm.

IMG_0855IMG_0854

 

IMG_0858

Vi som fick möjlighet att denna dag besöka Radiohuset tyckte nog överlag att det blev ett både spännande och intressant besök. Tråkigt att vi var tvungna att säga nej till så många.

Utflyktsgruppen gm Kerstin (Möller)

 **************************************************************

Årsmötet 20 mars 2018 och lista över årets vinnare i konstlotteriet 2017/18

IMG_3198  IMG_3202IMG_3204

Ricardo presenterade kommande utställningar framförallt Sollentunakonstnären Erland Cullberg som öppnas 28 april. Som ordförande till årsmötet valdes Lars G Lindström.

IMG_3211  IMG_3208 IMG_3212

Lars-Erik Holm avtackades efter 5 år som Edsviks Konstvännernas ordförande och
Ulla-Britt de Marchi välkomnades som ny ordförande.

Konstlotteriets vinnare :
Gunilla Wedin
Margareta Lindqvist.
Inga-Lill Svedberg.
Lars-Eric Holm
Jana Rosqvist
Gun Hedenskog
Marianne Lumley
Anita Gylje
Björn Frändegård
Barbro Malmberg
Ulla Pjernerud
Gunilla Lilja
Maj Hilding
Elisabet Malmberg
Mariene Geijer.

  IMG_3195 IMG_3196IMG_3194

 ***********************************************************

Besök på Kristinehovs Malmgård den 8 mars 2018

20180308_121251 20171019_122332 20180308_132043 20180308_143509 20180308_135014 20180308_134947

På internationella kvinnodagen den 8 mars kom 36 tappra
EKV:are till Kristinehovs Malmgård i snöyran. Vi som hade tänkt
möta våren – nåja gumman tö är nog på gång.
Vi togs emot av vår ciceron Anders Lövgren – ansvarig och eldsjäl på Malmgården
införd i 1700-tals kläder. Anders förde oss tillbaka till 1700-talet och
berättade om slagfält till sjöss och på land mellan Sverige och andra
stormakter. En rejäl genomgång av svensk historia.
Vi gick vidare i de nyinredda och restaurerade rummen i Malmgården
där Anders berättade om gårdens historik från 1700-talet och till
i dag, bl a om G F Diedrichson upphovsmannen vars starka sociala
engagemang för ett humanare samhälle och vitalt samhällsliv
för kvinnor och män lever kvar än i dag.
1790 byggde grosshandlaren Diedrichson sitt sommar-plaisir på
Kristinehov. Till Malmgården, som låg i en stenig och bergig trakt,
hörde ladugård med kor, stall med hästar, hönshus, vagnslider, förråd,
uthus, brunnar och iskällare samt ett orangeri med pomeranser och
sällsynta växter i den stora trädgården. Man odlade även tobak, humle och
kål.
2009 togs Malmgården över av Kristinehovs Malmgårds ekonomiska förening
som driver verksamheten i dag.
I dag används Malmgården till fest och konferensverksamhet och andra
sammankomster som föredrag och musikevenemang. Förra året räknade
man in 55.000 besökare – fantastiskt!
Anders berättade även livfullt om deras besättning om 1700-tals höns som försvarar sig
med den äran mot anfall av fyrbenta och bevingade fiender. Bif en bild som
jag tagit av hönsen vid ett tidigare besök.
Vårt besök avslutades med fika i den närbelägna flygeln och vi tackade Anders
med Edsviks Årsbok och en varm applåd.
Vid pennan och foto
Ulla-Britt de Marchi

Konstvisning på Citybanan den 31 januari 2018

IMG_3156

Rapport från årets första utflykt med Edsviks konstvänner den 31.1 2018: Konstvisning på Citybanan och de två nya stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan, som invigdes i juli 2017.

IMG_3147

49 personer, fördelade på två grupper, visades under 1 ½ timme runt av Marie Andersson, konstvetare och konstguide, som visat och skrivit om konsten i tunnelbanan under drygt 15 år. Konsten i Citybanans stationer har en viktig funktion att hjälpa resenärerna att orientera sig i stationernas olika delar. Över 400 konstnärer anmälde intresse; till slut valdes åtta konstnärer till station Stockholm City och sex konstnärer till station Stockholm Odenplan. I juli 2017 invigdes Citybanan.

Här nedan redovisas några av de konstverk som vi mötte på vår väg.

Station Stockholm City. På den vänstra plattformens gavlar återfinns Peter Svedbergs verk Stad, Träd och Äng. Konstnären formulerar själv sin målsättning så här ”Det övergripande temat gestaltar det som resenären kan förväntas möta ovan jord”.

På den vänstra plattformens pelare har Åsa Lindström skapat sitt verk Vardagens sal. Motiven anknyter till naturen, grönskan och djurlivet. Här återfinns trädstammar av olika slag, fåglar och svampar.

På södra mellanplanet finns Karin Lindhs Pendlarkatedralen som består av fyra olika delar. Kupolen vid det södra mellanplanet har klätts in med ett veckat och draperat undertak, belyst underifrån. Tanken kan gå till en veckad kjol i rörelse. ”Vi pendlar minst ett år av våra liv. Sekunder, timmar, dagar, år. Pendlaren förtjänar den pampigaste av platser” (konstnärens egna ord.)

 På Centrala mellanplanet visas videoverket Cuckoo Clock av Lars Arrhenius, på en 4 m bred och drygt 2 m hög skärm. Konstnären skriver själv ”Vid varje heltimme händer det något speciellt i animationen likt ett klassiskt gökur, ex kl 15 gör alla vågen”.

 Station Odenplan. I rulltrappsschaktet vid norra mellanplanet återfinns David Svenssons verk Life Line. Konstverket är baserat på linjen och består av neonliknande varmvit LED, över 400 meter fördelade på 32 linjer. Tillsammans bildar de olika linjerna ett 350 kvadratmeter stort ljusverk.

 I rulltrappan uppgång Odenplan visas Jessica Faiss videoverk Voyage. Videoverket består av sju delar, filmade från en linbana i den svenska fjällvärlden.

 Den som vill veta mer rekommenderas varmt att besöka Sl konst.se och/ eller läsa ”En guide till konst i tunnelbanan”, en bok  av Marie Andersson som kan köpas på nätet eller i TNF-butiken (Trafik-Nostalgiska Förlaget), Österlånggatan 20 i Gamla stan.

 Med hälsningar från Utflyktsgruppen/ Kerstin Möller

IMG_3149IMG_3150IMG_3151IMG_3152IMG_3153 IMG_3154IMG_3155IMG_0544

______________________________________

Stockholms Stora Synagoga den 23 november 2017

20171123_13450920171123_13374620171123_13542820171123_135442

Vi var 27 personer från Edsviks Konstvänner som besökte Stockholms stora synagoga torsdagen den 23 november.

Mötesplatsen var bronsstatyn ”Flykten med Toran” av Willy Gordon, som föreställer en jude som flyr med rullarna med den mosaiska lagen. Vi togs emot av Eva Aperia, fil.dr och lärare. Innan vi gick in i synagogan ombads männen i vår grupp ta på sig en huvudbonad.

Eva Aperia berättade initierat, engagerat om både  byggnaden och verksamheten inom dess väggar. Stockholms stora synagoga är ritad av den svenske arkitekten Fredrik Wilhelm Scholander, Den är byggd i orientalisk stil och rymmer ca 1000 personer. Blandningen av olika stilar gör denna synagoga så unik. Scholander smyckade synagogan med en magnifik orgel som dock inte får användas, undantagandes Judiska nyåret och Försoningsdagen. Synagogan började byggas 1867 och invigdes 1870, samma år som judar i Sverige fick fullständiga medborgerliga rättigheter. Det är den största av tre synagoger inom den judiska församlingen i Stockholm.

Vi informerades om att en synagoga inte är någon nödvändighet för en judisk gudstjänst som kan hållas nästan varsomhelst. En synagoga kan beskrivas som en mötesplats. Det viktiga är att en minjan- 10 vuxna judar (judiska män i ortodoxa församlingar) – finns närvarande. Varje synagoga har en Bimah (läspulpet) och ett Aron Hakodesh, ett skåp där Torah-rullarna förvaras.

Rabbin sedan 2015 är Ute Steyer, den första kvinnliga rabbinen i Sverige.

Efter besöket i synagogan vandrade en del av oss till Stadsmissionens nystartade café nära Kungsträdgården för kaffe och samtal.

Utflyktsgruppen gm Kerstin Möller

 

Villa Lusthusporten /Wicanderska villan

20171026_141416 20171026_140521 20171026_141132 20171026_130805 20171026_140200

Den 26 oktober samlades 25 alerta EKV-are på Kungliga Djurgården vid Villa Lusthusporten / Wicanderska villan för visning av en villa som det är få förunnat att se från insidan. Namnet Lusthusporten anses hämtat från ett av Drottning Kristinas många lusthus från 1640-talet.

Villan vi besökte byggdes på 1870 – talet av grosshandlare Brinck med Axel Kumlien som arkitekt. Den inköptes och ombyggdes av korkfabrikören, konsul Hjalmar Wicander (1860-1939) och har en blandad stil i jugend och barock.

Hjalmar Wicander var en stor mecenat och samlare och har donerat sina stora samlingar till bl a Nationalmuseum och Nordiska museet som äger villan. Slottet Harpsund donerade Hjalmar till svenska staten att nyttjas av stadsministern.

Vår otroligt kunniga och inspirerande guide Ulla-Karin från Nordiska museet avtackades med en stor och varm applåd.

Vid pennan och foto
Ulla-Britt

 

SKULPTURVANDRING PÅ KUNGLIGA DJURGÅRDEN

Onsdagen den 27 september samlades en förväntansfull grupp på 27 EKV:are utanför Nordiska Museet i väntan på vår guide Camilla från Carl Eldhs ateljémuseum.  Vi skulle bege oss ut på skulpturvandring på Kungliga Djurgården och vädret var fint med vackra höstfärger.

Camilla började med att berätta om utsmyckningen på Nordiska Museet och mycket detaljerat om den stora statyn av Karl X Gustav (regent på 1600-talet efter Drottning Kristina). vi fick veta allt om hans klädsel mm. Skulptör: Gustav Malmqvist och skulpturen restes 1917. Vi vandrade vidare och besåg Karl XV till häst vid Biologiska Museet, Orfeus vid Galärvarvsmuren och gick in via kyrkogården till Estoniamonumentet av Miroslav Balka. Sedan till Djurgårdsvägen och Fången Viking en spännande skulptur av John Börjesson och tvärs över gatan vid Liljevalchs Konsthall kunde vi bese Bågskytten av Carl Milles på en hög sockel. Sedan gick vi upp för trapporna till Hasselbacken pust pust och där mötte oss självaste Bellman med en lite skadad luta. Som avslutning stannade vi vid Hazeliusporten och den sista vackra statyn var Jenny Lind av Erik Rafael-Rådberg vid Framnäs.

Sedan var många fikasugna och gick till närliggande caféer. Lite överkurs: Alla statyer tillhör Kungl. Djurgårdens Förvaltning. Vill man se mera av Djurgårdens skulptur rekommenderar jag Valdemarsudde där det finns ca 15 skulpturer i parken, Thielska Galleriet som har 7 st och runt Rosendals slott som har 6 st. Längst ut på Blockhusudden finns en liten trevlig staty Yxmannen av Erik Grate.

Vid pennan:
Ulla-Britt de Marchi
Foto: Sonja Dahl och Ulla-Britt de Marchi

 IMG_3046IMG_3047

 IMG_303620170927_140234 IMG_305020170927_141842

IMG_305420170927_142955

 *****************************************************

Utflykt till Västertorp 24 augusti 2017

Vi blev 21 medlemmar som i vackert väder vandrade runt och tittade på skulpturer dels vid torget och dels ute bland bostadshusen i det naturparksliknande landskapet.

Det var donatorn Fritz Eriksson som samlat in konst till den kommande skulpturparken. Till hjälp hade han skulptörerna Stig Blomberg och Ivar Johnsson samt stadsträdgårdsmästaren Holger Blom. Parken invigdes den 2 oktober 1955 i närvaro av bl.a. Kung Gustav Adolf och drottning Louise. Fritz Eriksson höll invigningstal och hoppades att Västertorpsborna skulle ta till sig konsten i vardagslivet och att den skulle bli lika givande för dem som för honom.

Vi fick se Endre Nemes stora väggklocka ”Zodiaken” i färgstark emalj på en av tegelfasaderna vid Centrumtorget med alla tolv stjärntecknen satta i fyrkant och en förgylld sol i mitten.

Allan Runefeldts ”Gubben och geten” är annars den mest folkkära och välkända skulpturen i Västertorp och har blivit en del av förortens identitet.

Eric Grates ”Trädet” är en annan välkänd skulptur, som i form av en kvinna, sträcker sig upp mot Centrumhusets höga fasadperspektiv. Eric Grates andra skulptur ”Liggande kvinna” är placerad på kanten till den ovala fontänen vid torget. I Centrum finns också Henry Moores ”Inre och yttre form” liksom Bror Marklunds ”Sittande pojke”, som leende sitter i bakgrunden vid torget. Vid muren upp mot parken passerar vi skulpturen ” Nyfödd kalv” av Asmund Arle och också Palle Pernevis ”Petite femme” vid sidan av trappan. På en höjd tronar Arne Jones ”Katedral”.

Parkleken Lugnet i Västertorp ligger inbäddad i grönska. Här finns fem skulpturer placerade. Edvin Öhrströms ”Gåsen”, som står vid plaskdammen, bildar mittpunkt. I parklekens början sitter Liss Erikssons robusta ”Faster” i grå granit. I den norra ändan av parkleken står Ivar Johnssons brons  ”Mannen med islandströja”. I dess östra sida står Stig Blombergs skulptur ”Systrarna”. Mitt emot ”Systrarna”, på andra sidan parken, finns ”Stående pojke” och representerar gossarnas sida.

Västertorp avslutas i norr med en liten bergsrygg innan Hägerstensåsen tar vid. En grupp stjärnhus är utplacerade här. Fasaderna är grå men har färgstarka fönsterbågar som ger ett modernare, funkisbetonat intryck. Nedanför stjärnhusen finns en liten park . Här står Nils Möllerbergs skulptur ”Sigyn” vid den ovala fontänen med ljusgrön vattenbassäng.

Vi avslutar konstvandringen vid Västertorps simhall som byggdes 1976. Den fick konstnärlig utsmyckning av den gotländska konstnärinnan Pye Engström. Hon har huggit ”Efter badet”, en skulptur som också fungerar som sittplats för badets gäster. Här kan man sitta i knät på sju utvalda personer som var aktuella på 1970-talet: Elise Ottesen Jensen, Paulo Freire, Sara Lidman, Mao Tse-tung, Angela Davis, Georg Borgström, Pablo Neruda.

Vid pennan Kerstin Möller.

”Konsten och Västertorp” av Rikard Larsson rekommenderas för läsning.

20170824_125925_resized 20170824_121315_resized20170824_122636_resized20170824_123353_resized20170824_125719_resized

20170824_120755_resized20170824_131808_resized20170824_124827_resized
20170824_122212_resized20170824_120741_resized20170824_124037_resized20170824_121645_resized

Besök på Liss Erikssons ateljé den 27 maj 2017

IMG_2639 IMG_2641 IMG_2640 IMG_2647 IMG_2649 IMG_2643 IMG_2642

Vi samlades 25 EKV:are lätt andfådda efter bestigningen av trapporna upp till Maria Prästgårdsgata 3.

Vår första upplevelse var det vackra brudparet med tärna och marskalk som skulle fotografera sig vid 3:an innan vigseln i Maria Magdalena kyrka.

Vi togs emot av Ann-Sofie (hennes morfar var Christian Eriksson!) och Carina (ingift i familjen) och kom ut till en helt annan värld när vi såg den vackra gamla gården omgärdad av hus från olika epoker, det äldsta från 1600 – talet. Ann-Sophie berättade och visade på en mängd skulpturer av Liss Eriksson bl a La Mano, som står i full storlek på Katarinaberget på Södermalm – en hyllning till de svenskar som frivilligt slagits mot Franco 1936-1938,

Fågelmannen som står på torget i Arvika,
Paret som finns i original i Kungsträdgården m flera.

Vi fick sedan besöka Liss atelje och även klättra upp till den plats där Christian Eriksson (Liss far) arbetade. Britta Reich – Eriksson (Liss hustru) var en mycket erkänd konstnär känd bl a för sina kyrkfönster. Liss och Britta samarbetade vid många kyrkoinredningar.

Efter denna trevliga rundvandring tackade vår ordförande Lars-Eric våra ciceroner med varsin bok om Edsviks utställningar och en varm applåd. Därefter inmundigade de som ville en smörgås och ett glas vin i den vackra trädgården under blommande syrener och strålande sol.

Vid pennan
Ulla-Britt
Foto
Sonja
******************************************************************************

 Besök på Sidenväveriet den 29 mars 2017

Almgrens Sidenväveri.. den 29.31 Almgrens Sidenväveri.. den 29.3

20170329_150717

K A Almgrens sidenväveri grundades 1833 av Knut August Almgren och drivs idag av femte generationen Almgren. KA Almgren var Skandinaviens största kvinnoarbetsplats under några årtionden på 1800-talet, då det som mest var 200 personer anställda. Här har sammanlagt drygt 900 personer varit anställda fram till 1974. Vävsalen som bevarats har kvar vävstolar och redskap sedan den togs i bruk 1862. Här handvävs exklusiva helsidentyger med J.M Jacquards uppfinning från 1805 som revolutionerade textilindustrin.Tygets mönster överförs till varpen via en hålkortskedja. Almgrens var en av de första i Sverige med jacquardvävstolar. Än idag kan man beställa ordensband och sidendamast.

Vår guide Camilla inledde med en noggrann skildring av konsten att väva siden och hur lång tid det tar att sätta upp en varp (14 dagar) och hur många tusen trådar som ingår. För en okunnig vävare som undertecknad svindlar siffrorna när det kommer till inslag och rapporter med mönster! Beskrivningen av hur man övergick till att ha små barn som satt överst på kanten av vävstolen och slängde ner de olika trådrullarna med olika färger till att använda den franska uppfinningen med hålkort var så teknisk att den är svår att beskriva utan ingående illustrationer. Historien om hur den unge Almgren lärde tekniken i Frankrike under sken av att vara fransman och sedan smuggla den hemliga apparaturen i smådelar till Sverige och använda den i sin nystartade firma är som en riktig detektivhistoria. Han lyckades väl och utökade sin verksamhet under sidenväveriets storhetstid. Sönerna fortsatte och även nästa generation men sedan blev efterfrågan för liten och verksamheten lades ner. Släkten Almgren bildade till sist en stiftelse som nu driver museet och beställningsverksamheten. Men man behöver mer förståelse och bidrag från Stockholms stad för att kunna fortsätta! En pärla och en doldis bland muséer som man önskar att fler hittar till!
Utflyktsgruppen/ Kerstin Möller

 ********************************************************

 Årsmötet 23 mars 2017

IMG_2523 IMG_2519 IMG_2521 IMG_2518 IMG_2517 IMG_2516 IMG_2513 IMG_2515 IMG_2512IMG_2514

********************************************************

Stuckatörens våning

Onsdagen den 15 februari var det dax för årets första studiebesök – Stuckatörens våning, David Bagares gata 10 var vårt mål. Vi hade bokat två visningar för säkerhets skull, vilket behövdes för det blev fullbokat nästan på en gång.

Bostaden i Stuckatörens Hus är en av Stadsmuseets museilägenheter varför vi togs emot av en av deras guider Byggnadsantikvarien Eva Larsson. Huset uppfördes av av stuckatören Axel Notini 1882-83. Notinis hus var tänkt att visa upp hans konst. Stucken, en blandning av gips, cement och lim vilken lätt kunde formas till dekorativa figurer var högsta mode. Uppdraget att rita huset gick till arkitekten Valfrid Karlsson. Karlsson ritade ett minitatyrpalats med en rikt dekorerad fasad i italiensk nyrenässans. Fasaden smyckades med karyatider och korintiska pilastrar av stuck och gjuten zink. Notini utförde själv stuckarbetena i salonger och trapphus.

Axel Notini tillhörde en bildhuggarsläkt från Lucca i Italien, hans far Giovanni flyttade 1852 till Göteborg och Axel bosatte sig i Stockholm efter studier vid Chalmerska slöjdskolan och startade en egen verkstad och blev en av de främsta bildhuggarna i Sverige med offentliga utsmyckningar bl a i Rosendals slott, Arvfurstens palats mm.

Våningen som visar hur ett högre borgerligt hem såg ut använde även Axel för att visa upp sina stuckarbeten för tilltänkta kunder. Familjen Notinis våning köptes 1992 av Samfundet S:t Erik som överlämnade den som en gåva till Stockholms stad.

Vid pennan
Ulla-Britt de Marchi

Edsviks Konstvänner - Stuckatörens Våning.. den 15.22Edsviks Konstvänner - Stuckatörens Våning.. den 15.24Edsviks Konstvänner - Stuckatörens Våning.. den 15.25 Edsviks Konstvänner - Stuckatörens Våning.. den 15.26 Edsviks Konstvänner - Stuckatörens Våning.. den 15.21 Edsviks Konstvänner - Stuckatörens Våning.. den 15.2

 HALLVÄRDSMIDDAG I EDSVIKENS RESTAURANG

20170124_171913_resized20170124_172109_resized20170124_170748_resized20170124_173104_resized20170124_170943_resized20170124_170914_resized

20170124_171900_resized

 

 

 

 

 ***********************************************************************

SOFIAPRISET TILLDELADES EDSVIKSKONSTVÄNNERNA

Sofiapriset för 2016 tilldelades Edsviks Konstvänner för sina ideella insatser att i samverkan med Edsviks Konsthall arbeta för att tillgängliggöra konsten och kulturen i Sollentuna samt för att verka för Edsvik som en kulturell mötesplats

Vår ordförande Lars-Erik Holm mottog priset av Magnus Ramstrand
sofiapriset
övriga föreningar som också mottog priser på slottet
sofiapriset1
Skölden från 1766 med Sofia Magdalenas initialer
sofiapriset3 sofiapriset2
****************************************************************************

Edsviks konstvänners besökte Begmans gjuteri den 7 december 2016

herman-bergmans-konstgjuteri-ab-den-7-123herman-bergmans-konstgjuteri-ab-den-7-121Skickad till info@bergmanskonstgjuteri.se - Vice VD 1:e ciselör Tomas Broman.

En regnig blöt kväll besökte Edsviks Konstvänner Herman Bergmans gjuteri. De flesta av oss åkte pendeln till Skogskyrkogården och gick sedan de resterande 250 m till gjuteriet. 17 st deltagare hade anmält sig, Två fler än som var max antalet besökare men alla fick vara med i dessa gamla, slitna, dammiga o mycket charmiga lokaler. Gjuteriet har legat här sedan 1908. Massor av kända figurer i både skulptur, modeller och tidningsurklipp fanns på väggar och hyllor, Astrid Bergman, dotter och svärsonentill Evert Taube, Milles, Eld, Lena Cronqvist, Jörpeland, bland andra och så småningom kommer även Zlatan att finnas och ”tillverkas” här.

Vi fick de mest grundläggande kunskaper i gjuteriteknik osv, En andlöst beundrande skara som nog inte trodde att en sån här verksamhet fortfarande existerade. Efter ca 90 minuter var guidningen över och vi tackade för lektionen. Jag tror faktiskt att flera av oss skulle vilja arbeta åtminstone prya i denna teknik o miljö. (Inga bilder från besöket)

******************************************************************************

20161115_120831_resized 20161115_120736_resized20161115_120231_resized20161115_115314_resized20161115_114525_resized

 20161115_113159_resized20161115_111719_resized

Den 15 november besöktes Stockholms Odd Fellow-hus. VästraTrädgårdsdgatan 11 A

Palatset blev ordenshus 1926. Säljare var den välkände grosshandlaren och tobaksfabrikören Walter Bäckström. Huset har en spännande historia som sträcker sig från 1600-talet fram till modern tid. Byggnaden har ägts av flera adliga släkter som Baner, Bielke och Piper. Vi guidades runt i detta magnifika hus av ordensbrodern Gunnar Laninge, som är VD och fastighetschef för huset.

För att få bli medlem i Odd Fellow måste man tro på ett högre väsen                                   Medlemmarnas uppgift är att sprida vänskapens, kärlekens och sanningens grundsatser bland alla medmänniskor.  Logen har fyra budord som varje medlem skall försöka leva upp till.                                                                                                                                                   ” Att besöka de sjuka, att hjälpa de nödställda, att begrava de döda och att uppfostra de föräldralösa”

I praktisk handling gör man många stora insatser. I Svenska Storlogen förvaltas ett antal fonder vars avkastning fördelas till olika projekt. De mest betydelsefulla stiftelserna är Barnfonden och Humanitära Fonden. Genom dem fördelar Storlogen två miljoner varje år i form av finansiering och stöd till olika projekt.

Den största ekonomiska insatsen sker i de lokala logerna och lägren. Gåvor insamlade bland Ordens medlemmar genererar åtskilliga miljoner som fördelas runt om i landet.

Under sina möten, som hålls två gånger i månaden, får medlemmarna inte tala om politik och religion. Odd Fellow Orden i Sverige består av 336 lokala verksamheter och finns på 135 orter. Medlemsantalet är ca 40 000 varav en tredjedel är kvinnor. De kvinnliga träffas för sig i Rebeckalogerna.

Gunnar Laninge visade oss de magnifika kyrkorumsliknande salarna; varje sal är inredd med fyra predikstolsliknande hedersplatser avsedda för de högre ämbetsbröderna och ämbetssystrarna. Odd Fellow är  troligen det mest utåtriktade av de gamla ordenssällskapen. Enligt Gunnar Laninge ”vi är inte hemliga, men slutna”. Till de olika ritualerna och ceremonierna – när medlemmarna har på sig sina ordensdräkter – har utomstående inte tillträde.

Alla bröder och systrar i Odd Fellow har sin plats i hierarkin från vilken de avancerar i sin egen takt. Var en medlem befinner sig i hierarkin syns på den halsduksliknande krage varje medlem bär. Kragarna är olika för varje grad. Finaste kragen har Storsiren; den högste ämbetsbrodern i landet.

Kuriosum. Det finns en champagne Odd Fellow Cuvee Prestige – en unik champagne – framtagen i samarbete med Björn Widell och Karl-Johan Lindquist som ansvarar för Odd Fellow restaurang i Stockholm och Champagnehuset JM Gobillard & Fils. Pris 339 kr.

*************************************************************************

img_2086img_2085img_2084
img_2088img_2090 img_2087
 img_2093 img_2091 img_2089
 img_2094 img_2095

Stockholms Moské, Medborgarplatsen

Vi blev till slut 29 personer från Edsviks konstvänner som besökte Stockholms moské onsdagen den 12 oktober 2016 för att få en inblick i både byggnaden och verksamheten inom dess väggar.

Moskén invigdes år 2000. Tidigare hade byggnaden fungerat som omformarstation för Stockholms elektricitetsverk, kallad Katarinastationen, ritad av Ferdinand Boberg. Byggnadens ornamentik och invändiga kakelmosaik har mycket gemensamt med islamisk arkitektur och byggnaden är också riktad mot Mekka.

Vi besökare fick först ta av oss våra skor. Imanen Mahmoud Khalfi tog emot oss, guidade oss runt, informerade oss om religionens fundament mm, svarade på våra frågor. Vi blev bjudna upp till den kupolliknande högsta våningen med halvmåne på taket och sedan vandrade vi ner till den stora bönesalen. Det var dags för eftermiddagsbön och vi kunde vara med. Det ordnades med stolar åt oss så vi kunde sitta och titta på under bönen. Männen stod på raka linjer och föll på knä och reste sig under ledning av en imam och enligt en speciell ritual. I alla moskér finns en bönenisch, mihrab, som visar åt vilket håll Mekka ligger. Stengolvet har försetts med en vacker grönfärgad heltäckande matta av dansk design. Från golvet hänger enorma kristallkronor från Tjeckien. En stor läktare har byggts där kvinnorna kan bedja. Bönesalen med separata avdelningar för män och kvinnor är inte bara en plats för bön utan också ett ställe att bara vara på. Det erbjudes möjligheter till utbildning och man har ca 200 vigslar per år i Stockholms moské.

Efter besöket i moskén vandrade en del av oss till Södergården på Götgatan 37 för kaffe och samtal. (Utflyktsgruppen gm Kerstin Möller)

På tisdagen den 13 september 2016 i underbart sensommarväder möttes 45 glada EKV:are vid Villa Akleja i Vaxholm. Fullbokat med andra ord och vi hade dessutom 5 medlemmar på kölista och 6 vänner till medlemmar på kölista nr 2 – så intresset var stort.

Vi togs emot av Sanna Moser med kaffe/te och smörgås som intogs i trädgården med fantastiskt havsutsikt.
Därefter bänkade vi oss inne i huset där Claes Moser berättade om hur hans intresse för konstnären J A G Acke väcktes i unga år och hur han började sitt samlande av hans konst trots visst motstånd i början från sin konstkunninge far.
J A G Acke ingick i en konstnärskoloni bestående av några av den tidens stora välkända kulturrepresentanter som Bruno Liljefors, Albert Engström, Gustaf Ankarcrona och den tyska konstnären Bachman, i skaran ingick även skribenterna Edvard Alkman och Birger Mörner.
Även Anders Zorn och Gustaf Fjaestad slöt sig till gruppen.
J A G Acke gifte sig med Eva (Eja)Topelius (dotter till Zacharias) och paret adopterade en son Fausto från Rom, vilken är avbildad på den första tavla som Claes om ung inhandlade utan att veta konstnärens namn eftersom tavlan var osignerad.
Claes berättade även om de turer som ledde till inköpet av Villa Akleja som var paret Ackes hem i många år.
Acke designade också möbler, en en vacker stol fick vi provsitta. Ytterligare möbler av hans hand fick vi se prov på i våras på Manilla.
Därefter fick vi botanisera fritt bland alla de 150 verk som Claes samling i dag innefattar.

Vår ordförande Lars-Eric tackade Claes varmt för besöket och överlämnade Edsviks utställningskalender.

Vid pennan  Ulla-Britt de Marchi

________________
Här finner du en länk till text o bilder från en av våra medlemmar från senaste utflykten.

 

 

 

 

 

 

huset-kopia

  Här kommer en kort redogörelse av utflykten till Villa Akleja Vaxholm, 

På tisdagen den 13 september i underbart sensommarväder möttes 45 glada EKV:are vid Villa Akleja i Vaxholm. Fullbokat med andra ord och vi hade dessutom 5 medlemmar på kölista och 6 vänner till medlemmar på kölista nr 2 – så intresset var stort.

Vi togs emot av Sanna Moser med kaffe/te och smörgås som intogs i trädgården med fantastiskt havsutsikt.

Därefter bänkade vi oss inne i huset där Claes Moser berättade om hur hans intresse för konstnären J A G Acke väcktes i unga år och hur han började sitt samlande av hans konst trots visst motstånd i början från sin konstkunnige far.

gubbe

J A G Acke ingick i en konstnärskoloni bestående av några av den tidens stora välkända kulturrepresentanter som Bruno Liljefors, Albert Engström, Gustaf Ankarcrona och den tyska konstnären Bachman, i skaran ingick även skribenterna Edvard Alkman och Birger Mörner.
Även Anders Zorn och Gustaf Fjaestad slöt sig till gruppen.tavla

J A G Acke gifte sig med Eva (Eja) Topelius (dotter till Zacharias) och paret adopterade en son Fausto från Rom, vilken är avbildad på den första tavla som Claes om ung inhandlade utan att veta konstnärens namn eftersom tavlan var osignerad.

Claes berättade även om de turer som ledde till inköpet av Villa Akleja som var paret Ackes hem i många år.

Acke designade också möbler, en en vacker stol fick vi provsitta. Ytterligare möbler av hans hand fick vi se prov på i våras på Manilla.

Därefter fick vi botanisera fritt bland alla de 150 verk som Claes samling i dag innefattar.tanter

Vår ordförande Lars-Eric tackade Claes varmt för besöket och överlämnade Edsviks

utställningskalender.

Vid pennan

Ulla-Britt de Marchi

_________________________________

 Tisdagsvisning av Ricardo – 6 September 2016

Som vanligt fick vi en genomgående guidning av nuvarande utställningar av Ulrica Hydman Vallien och Leif Tjerned. Missa inte dessa utställningar!!!

img_2037img_2038img_2042img_2043img_2044img_2045img_2046img_2047img_2048img_2050img_2051img_2053img_2054img_2055img_2056img_2058

Tack Ulla-Britt för en trevlig visning av Ulriksdals Slott

Här kommer en kort redogörelse av visningen, skriven av Kerstin Möller

Ulriksdals Slott, ursprungligen Jakobsdal, uppfördes omkring 1640 för Jacob de la Gardie och är Sveriges modernaste 1600-talsslott. Slottet uppfördes i senrenässans och huvudbyggnaden bestod av två våningar och vindsvåning. Sin nuvarande exteriör med tre våningar och mansardtak fick slottet vid ombyggnaden på 1720-talet. Vi var 27 konstvänner, som den 9 juni under ledning av Ulla-Britt de Marchi, vår inspirerande och kunniga guide, vandrade genom slottsrummen. Det blev en tidsresa i inredningskonst från fantasieggande renässans- och barockpastischer till en av landets mest helgjutna 1920-talsinteriörer. De mest berömda rummen är Riddarsalen och de så kallade Oxenstiernska rummen med en stor festsal. När Gustaf IV Adolf och drottning Louise skulle flytta in i slottet i början av 1920-talet inreddes slottet i modern still. Riddarsalen förvandlades till vardagsrum (1923) med möbler av Carl Malmsten, textil av Märta Måås-Fjätterström, glas av Edvard Hald och Simon Gate, skulptur av Carl Nils Kreuger m.fl. Gustaf VI Adolf använde slottet fram till sin död 1973. Slottet står kvar som det hem det var för kungaparet. Vi fick spännande information om hur de vackra rummen har använts och används i såväl vardag som i festliga sammanhang. Överraskningen vi bjöds på var ett besök på WWF:s kontor i vad som varit prinsessan Lovisas salong med den unika Mariebergskakelugnen, takmålning av Ehrenstrahl och de vackra gyllenlädertapeterna. Rummen visas aldrig för allmänheten. Vi besökte också Orangeriet. Här finns numera Nationalmuseums samlingar av svensk skulptur bl.a. Tobias Sergel, Bengt Erland Fogelberg, Carl Gustaf Qvarnström, Carl Eldh, Johan Niclas Byström. Naturligtvis också tidstyspiska Orangeriväxter. Dagen avslutades med picknick för de tappra som trotsade det kalla vädret. Caféet bjöd också inomhus på kaffe och värme.

UlriksdalUlriksdal 2

Ulriksdal 3Ulriksdal 4Ulriksdal5Ulriksdal 6Ulriksdal 7Ulriksdal 8
Ulriksdal 9Ulriksdal 10Ulriksdal 11Ulriksdal 12Ulriksdal 16Ulriksdal 15Ulriksdal 14Ulriksdal 13

 

IMG_1694

 

  

 

 

 

IMG_1257